Podcasting

Productie en redactie van podcasts.

Een radioprogramma op internet. On demand. En toch ook anders dan dat. Het is geen radio (gemist), podcasts luisteren kent zijn eigen beleving. Je kiest er bewust eentje en luistert ‘m op oordopjes of in de auto. Eens per week, per maand of soms zelfs per dag staat een nieuwe aflevering voor je klaar.

Je voelt je enorm betrokken bij inhoud en makers. Soms wordt het even teveel, laat je je favoriete programma’s voor wat ze zijn. Maar als je echt verbonden bent met een podcast kom je tóch weer terug. Het kan een week of wat duren. Of een paar maand, het wijst zich vanzelf. Sommige spreken je helemaal niet aan, anderen lijken eerst leuk, maar vallen na 2 of 3 afleveringen toch tegen. En langzaam bouw je uit het enorme aanbod je eigen smaak op en het groeit. Ook dat aanbod: de podcast zit in de lift en er komen steeds meer smaken (Nederlandstalige) podcasts.

Opname in Harlingen van de PietCast, de podcast over het weer met Piet Paulusma. Productie voor Omrop Fryslân.

Podcasts worden gemaakt door radiostations en -mensen, door enthousiastelingen, door journalistieke folks, door celebs en door bedrijven. En ook nog door wéér anderen, ja hoor.

What makes podcasts distinct from radio? A cheeky list of 11 ‘commandments’ of podcasting according to the BBC.
1. A podcast is not a radio programme even if radio programmes are consumed as podcasts.
2. For a younger generation who will never own a radio, podcasts are their radio but, reread rule 1.
3. The story and topic will always be the guide for the length of a podcast.
4. Podcasts are built for the headphone generation, be respectful, warm and gentle inside their heads.
5. Use your f-bombs wisely; be informal, be intimate, but, the freedom to use raw language does not mean it’s an obligation.
6. Podcasts are a visually powerful form of audio, they can be cinema for the ears.
7. The angels are in the detail, podcasts tell big, thorny and emotionally complex stories, real and made up.
8. Podcasts offer clarity in chaos; in a manic news cycle, podcasts offer focus and context.
9. Podcasts are tribal; they bond and deepen communities.
10. Regardless of where they spring from podcasts are natively global digital forms of audio.
11. Podcasts are agile; they can take all the rules above and change them, except rule 1

Bron: BBC (2018)

‘In de wetenschap’, de podcast van de Rijksuniversiteit Groningen, geproduceerd door Vlakland Communicatie

Voor bedrijven zijn podcasts bijzonder geschikt voor inhoudelijke communicatie: content marketing. En natuurlijk het opbouwen van een band, eigen aan het medium podcast.

Misschien verenigt Vlakland Communicatie wel alle eerder genoemde makersgroepen in zich. Onze productie faciliteiten en mogelijkheden:

-Opnamen met tot acht sprekers tegelijk. Presentatie/moderatie.
-Productie vormgeving. Hosting en productie trailers (audiogrammen) voor gebruik op social media.
-Registratie in eigen huis (studio), via internet (‘tele’) of op locatie. Op kantoor of in zaal, eventueel met publiek inclusief zaalversterking: een compacte PA-set om tot 150 personen te bedienen, mét videoscherm en passend licht, is beschikbaar.
-Productie en verwerking van reportages en andere toe te voegen inhoudelijke elementen.
-Live uitzending van het programma op internet en/of evenementenfrequentie op FM-radio. Voor Facebook en Youtube is live streaming met beeld ook een optie.